Skip to content

Ofte stilte spørsmål

Hvordan kan jeg resette passordet for Medarbeideren?

Hva gjør jeg dersom brukernavnet er glemt?

Kontakt administrator i din organisasjon. Administratoren kan finne brukernavnet under Administrasjon > Brukerinnstillinger > Brukeroversikt.

Hvordan legger jeg til en konfirmantforesatt manuelt?

  • Start med å opprette et kontaktkort for den foresatte.
  • Gå deretter inn på konfirmantens kontaktkort og velg den nye kontakten som foresatt under Relasjon.

Hvem kan se feltet «Sensitiv informasjon» på avtaler?

Kun brukere med rollen Sensitiv tilgang kan se innholdet i feltet Sensitiv informasjon i avtaler.

Hvem kan se personnumre i Medarbeideren?

Kun brukere med rollen Sensitiv tilgang kan se personnumre.

Hva er en etikett?

  • Etiketter brukes til å fargemarkere ulike typer avtaler i kalenderen for bedre oversikt.
  • Etiketter kan også brukes til å søke opp bestemte avtaler i historikken.
    (For eksempel: hvis du vil finne ut hvor mange avtaler var merket med "Babysang" eller "Kultur" i 2023.)

Advarsel

  • En etikett vil ikke gi avtalen nye egenskaper – den fungerer kun som en visuell fargelapp.
  • Etiketter brukes ikke til statistikk for kirkelige handlinger.

Hva er en utvidelse?

  • En utvidelse gir avtalen bestemte tilleggsfunksjoner.
    (For eksempel: en valgt utvidelse gjør det mulig å behandle avtalen i labOra Gudstjeneste.)
  • Utvidelser brukes for statistikk av kirkelige handlinger.

Advarsel

  • Det er utvidelsen, ikke etiketten, som gjør en avtale tilgjengelig for statistikkføring og håndtering i labOra Gudstjeneste.

Hvorfor får jeg opp kun hvit skjerm etter innlogging i Medarbeideren?

Dette skjer som regel når klokken på PC-en din avviker fra standardtid.

  • Sjekk at klokken på PC-en ikke avviker mer enn noen sekunder.

Tips

Du kan sjekke riktig tid på Time.is eller andre lignende tjenester.

  • Gå til Tid og språk > Dato og klokkeslett og kontroller tidssonen.
  • Under Flere innstillinger, velg Synkroniser nå.
  • Start PC-en på nytt.
  • Prøv å logge inn på nytt.

Kan jeg velge om mottakeren skal kunne svare på SMS?

Det er ikke mulig å skru av eller på svaralternativet for SMS.

Så lenge det er valgt et avsendernummer, vil mottakeren kunne svare på SMS-en.

Advarsel

Enkelte mottakere kan likevel oppleve at de ikke får svart. Vi jobber med å finne ut hvorfor dette skjer.

Hvorfor faktureres SMS-utsendelsen til feil organisasjon?

For at en person skal kunne velge hvilken organisasjon som skal faktureres, må SMS-tilgangen være korrekt konfigurert i begge organisasjoner:

  • Rettigheten til å sende SMS må være aktivert i begge organisasjoner.
  • Avsendernummer må være registrert i begge organisasjoner.

Hva betyr statusen "Delivered to gateway" for SMS-utsendelse?

Statusen Delivered to gateway betyr at teleoperatøren har bekreftet mottak av SMS-en, men vi har ikke mottatt noen ytterligere leveringsstatus.

I de fleste tilfeller er SMS-en levert, selv om det ikke er bekreftet. (Statusen er ikke oppdatert.)

Kan jeg importere konfirmantliste fra Excel med fødselsnumre?

Det er ikke mulig å importere fødselsnummer til Medarbeideren – kun fødselsdato.

  • Importer alle andre felt til Medarbeideren.
  • Legg inn fødselsnummer manuelt i etterkant.

Kan jeg bruke "dra og slipp" for å legge kontakter til i flere grupper?

Ja, du kan bruke dra og slipp.

  • Marker ønskede kontakter.
  • Dra og slipp dem over til en ekstra gruppe de skal legges inn i.

Du kan også høyreklikke på de markerte kontaktene og velge gruppen de skal legges i.

Hvorfor kommer feilmeldingen "Ingen personer funnet" fra SKMR?

Feilmeldingen oppstår hvis du står i feil organisasjon når du bruker Hent fra SKMR, for eksempel på kirkelig fellesråd i stedet for et sokn.

Gjør følgende:

  • Opprett gruppen som kontaktene skal hentes til under riktig soknKontakter og grupper.
  • Gå inn i gruppen og velg Importer/Exporter.
  • Velg Hent fra SKMR.
  • Søk opp kontaktene.
  • Trykk på Hent og lukk – personene blir da lagt til i gruppen.

Advarsel

  • Dette fungerer kun hvis både organisasjonen og personen som søker har tilgang til soknet i Medlemsregisteret.
  • Personen som søker må ha fødselsnummer registrert i sitt kontaktkort.

Hvordan fjerner jeg en lenke fra en avtale?

  • Gå inn på avtalen.
  • Åpne fanen Vedlegg.
  • Slett lenken derfra.

Hvordan henter jeg oversikter til Allehelgensdag?

  • Gå til Kontakter og grupperKirkelige handlinger i Medarbeideren.
  • Gravferder er gruppert etter årstall – finn riktig år.
Skjermbildet viser 'Kontakter og grupper' / 'Kirkelige handlinger' i Medarbeideren.
  • Velg Vis relasjoner.
Skjermbildet viser funksjonen 'Vis relasjoner' for kontakter i Medarbeideren.

Du kan nå enten hente ut informasjon til Excel, eller skrive ut adresseetiketter med adressene til de pårørende.

Til Excel

  • Marker kontaktene.
  • Gå til Importer/Eksporter.
  • Velg Eksporter kontakter med relasjoner / Excel.
Skjermbildet viser funksjonen 'Importer/Eksporter' for kontakter i Medarbeideren.

Til etiketter

  • Marker kontaktene.
  • Gå til Rapporter.
  • Velg ønsket type utskrift.
  • Forhåndsvis og skriv ut.
Skjermbildet viser funksjonen 'Rapporter' for kontakter i Medarbeideren.

Hvordan endrer jeg perioden for iCal-kalendervisning?

Alle private og delte favoritter har en iCal-lenke. iCal viser som standard hendelser 2 måneder frem i tid.

Du kan overstyre dette ved å legge til &m=x på slutten av iCal-URL-en (uten mellomrom).

x byttes ut med antall måneder du ønsker at visningen skal gjelde for (inntil 12).

Eksempel: Ønsker du visning 5 måneder frem i tid, legger du til &m=5 etter iCal-URL-en du bruker i Outlook eller på telefonen din.