Skip to content

Generic badge

Min side

På Min side kan du:

  1. Lage et Skjema-forslag, dvs. lage et et forslag til arbeidstid i kommende arbeidsperiode og sende forslaget til prosten – som kan endre, godkjenne eller avslå forslaget.
  2. Føre inn arbeidstid (”Timeregistrering”)
  3. Søke om fravær (permisjoner, ferie osv.). Innvilget permisjon/fravær vil automatisk bli lagt inn i TID, man skal ikke fjerne arbeidstid på disse dagene, programmet ordner timetellingen automatisk.
  4. Legge inn sykefravær.
  5. Søke om betaling for beredskap/utrykning.
  6. Søke om betaling for gjennomført leir/weekend
  7. Søke om betaling for pålagt overtid.
  8. Søke om betaling for arbeid på høytidsdager (røde dager).

Min arbeidsplan

Min arbeidsplan viser arbeidsplanen for gjeldende uke. Du kan bla mellom uker ved hjelp av pilene øverst til venstre. Avtaler fra Medarbeideren (dersom du bruker denne) og helligdager vises i kalenderen, men dette kan skrus av og på i avhukingsboksene i topplinjen.

Mitt skjemaforslag - planlegge kommende arbeidsperiode

Her vises siste påbegynte arbeidsplan, og her lages og redigeres arbeidsplaner. For å lage ny arbeidsplan: Trykk på ”Nytt skjema” oppe til venstre. Skal du redigere en eksisterende (ikke godkjent) arbeidsplan, trykk på "Rediger skjema".

TID vil automatisk foreslå 4 uker som neste periode fra der forrige skjema slutter. Men bispedømmene har bestemt lengre arbeidsplanperioder, så velg den perioden (I dette eksempelet: 5.6.2023 – 01.10.2023) som bispedømmet har bestemt (alle tidsperioder går fra og med mandag til og med en søndag).

Alle planlagte hendelser/avtaler fra Medarbeideren vil vise. Dette kan du skru av og på i topplinjen.

Programmet vil i utgangspunktet legge inn en skjemamal som er tildelt deg ift. stillingsstørrelse. Dersom ikke mal er tildelt, velg riktig mal i listen under «Bruk mal» som du finner oppe på menyen.

TIP

Knappen «Aktiver ‘snapp’» vil gjøre at programmet justerer arbeidsbolker i 15-min. perioder, og legger periodene til f.eks. 12:00 i stedet for 11:54 når man drar og slipper. Hvis man vil planlegge på minuttet, kan man skru av «Aktiver ‘snap’». Man kan også dobbelt-klikke på en arbeidsbolk og skrive inn eksakt tidsrom.

Ferieuker og permisjoner som er lagt inn i perioden vil vise, og man skal ikke justere arbeidstid på dager da man har permisjon/ferie. Godkjente permisjoner/ferier kan man ikke slette, det er det bare prosten som kan gjøre.

Neste steg er å justere planlagt normalarbeidstid uke for uke (Ubundet tid skal ikke legges inn!):

  • Velg den uken du vil justere ved å klikke i uketallet til venstre.
  • Høyreklikk på en arbeidsbolk en dag og trykk ”Slett” dersom man ikke planlegger å arbeid den dagen. Eller velg «rediger» for å justere arbeidsbolken.
  • Hvis man fører muse-markøren opp i høyre hjørne, vil et lite kryss dukke opp, og man kan klikke på det for å fjerne arbeidsbolken
  • For å kopiere en arbeidsbolk til en annen dag i uken: Hold nede CTRL-knappen og klikk på en arbeidsbolk for å dra til ønsket dag.
  • Trykk på en ”Arbeidstidstype” i menyen til høyre og dra den inn på en dato for å legge til arbeidstid. Juster lengden ved enten å dobbeltklikke og skrive inn tidspunkt, eller ved å ta tak i topp eller bunn for å dra den større eller mindre. Hvis du skal reise bort på weekend/leir, bruk den rosa «leir-arbeidstiden».
  • Klikk på en arbeidsbolk og dra den opp eller ned dersom du skal jobbe tidligere/senere.
  • Dobbeltklikk på arbeidsbolken for å skrive inn en kommentar, eller for å justere på lengden. Kommentarer er særlig viktig hvis du legger inn arbeidstid på et tidspunkt som medfører økonomisk godtgjøring og ikke bruker Medarbeideren. Da kan leder se hvorfor du har planlagt dette arbeidet.
  • Du kan planlegge en uke (gjerne den første) ut fra hva som vil være en typisk uke/normaluke - og så bruke knappen: ”Kopier til” oppe på menylinjen. Da kopierer du den samme ukeplanen til de ukene du ønsker innenfor arbeidsplansperioden. Etterpå kan du gå inn på hver uke for å justere, siden det er sjelden at ukene er helt identiske.
I kolonnen til høyre finner man:
  • Innsaldo = utsaldo fra forrige planperiode
  • I planen (antall planlagte arbeidstimer i perioden)
  • Planlaget mer/mindre tid i planperioden
  • Ut-saldo – blir tatt med over til neste planperiode.

Beregnet tid i uken
(gjelder den konkrete uken man står i):

  • Normaltimer – det som forventes i uken ift stillingen din.
  • Planlagt tid - det du har planlagt i uken.

Røde dager/helligdager

Dersom det er røde dager/helligdager i perioden, vil programmet forvente arbeid også på disse. Men det legges ikke inn arbeid automatisk på helligdagene.

Lønnsteamet i bispedømmene har sendt ut følgende prosedyre for planleggingen:

  1. Presten lager først plan for alle dager unntatt høytidsdagene. Utsaldo skal da være det samme som den var når man begynte
  2. Deretter legger presten inn timer i planen på de høytidsdagene der man skal arbeide (som oftest gjelder dette gudstjenester).
  3. Presten sender skjemaet til godkjenning.
  4. Prosten godkjenner.
  5. Prosten justerer saldo i planen til 0,00
Dersom arbeidet man legger inn i skjemaforslaget bryter med Arbeidsmiljøloven (AML), vil det komme advarsler (røde utropstegn) nederst til høyre for den uken du står i. Oppe på menylinjen vil det komme advarsler som gjelder for hele den planlagte perioden. Programmet hindrer deg ikke i å evt. planlegge på en måte som bryter med arbeidstidsbestemmelsene.

Du bør hele tiden lagre underveis, det er viktig, siden et avbrudd vil gjøre at du mister alt du har gjort som ikke er lagret. Når du vil tilbake til hovedsiden, klikk ”Lagre og lukk”. Du kan senere gå inn igjen og redigere forslaget (klikk på ”Rediger skjema”), og lagre endringer. Når du mener at du har planlagt ferdig, trykk på ”Send søknad” i menyen oppe. Forslaget blir da sendt til prosten for godkjenning. Etter at forslaget er sendt, kan du ikke lenger redigere.

Både beredskap, arbeidstid og fravær vil vise i Medarbeideren for de som bruker det, slik at andre i fellesrådsområdet kan se når en prest er på jobb/hvem som har beredskap.

Timeregistrering

Man kan time-registrere både på App og på PC. Alle prester har obligatorisk stempling, dvs. man må føre arbeidstiden for hver arbeidsdag.

Ordinær timeregistrering

Når du åpner Timeregistrering får du opp det siste timeregnskapet ditt. For å redigere dette, trykker du "Rediger" oppe i vinduet. Skal du starte på ny måned, klikk på ”Nytt tidsregnskap” oppe i vinduet, velg måned (og evt. år) og klikk på «Opprett»

Når du har klikket på ”Nytt tidsregnskap”, kommer et nytt vindu opp. Det er dette vinduet du bruker til å legge inn faktisk arbeidstid.

Dagen i dag vises med rødbrun farge til venstre for datoen. Planlagt arbeidstid er det som er avtalt enten i normalarbeidstiden eller i godkjent Skjema. Dette vises markert blått. Planlagt leirarbeidstid vises markert rosa. Godkjent fravær vises med rosa farge over hele dagen. Hold musepekeren over det rosa feltet for å få fram informasjon om type fravær.

Trykk på plusstegnet for å skrive inn arbeidstid (start – slutt). Trykk på plusstegnet flere ganger dersom du har mange arbeidsbolker i løpet av dagen.

Dersom du holder muspekeren over kolonnen «Time», vil du få informasjon om timeføringen for denne dagen. I dette eksempelet, 19. desember, skulle personen arbeide 5,68 timer + ubunden tid. Vedkommende har arbeidet 8 timer, så det er en positiv differanse på 2,32. Siden det er en forventet ubunden tid på 1,42 timer, blir 0,9 timer det som legges til tidssaldo denne dagen. Kolonnen «Til saldo» viser hva som blir lagt til eller trukket fra tidssaldo for hver dag.

Kommer det advarsler, vil det oftest være fordi noe er feil ført eller fordi man har fått godkjent skjemaforslaget i ettertid (etter at timer er ført). Ved å trykke på «Tilbakestill spesifikasjon» vil TID oppdatere timeføringen for hele måneden mot det som er lagt inn av planlagt arbeidstid. Man mister ikke noen kommentarer som er skrevet. For å oppdatere bare en dag, trykk det røde ansiktet ved dagen du vil oppdatere.

Man kan alltid slette et tidsregnskap og starte på nytt igjen. Og man kan skrive ut tidsregnskap til PDF eller til printer.

Dersom du fører inn timer og ansiktet likevel er rødt, er det noe som skaper problem. I dette tilfellet er det at du har jobbet 2 timer om natten (det er utenfor avtaleverket å arbeide på natten)

Programmet trenger hjelp for å få spesifisert hva dette er. Trykk på «Spesifikasjon», og du får opp vinduet til høyre som viser at det er 2 timer som trengs å bli spesifisert:

Trykk på «Legg til». TID vil da legge til de 2 timene (fra kl. 0300-0500) som er problemet. Velg positiv ubunden tid. Skriv gjerne en kommentar til prosten om hvorfor du jobber om natten.
Når du har vært inne og justert, klikk ”Lagre og lukk”. Du kommer da tilbake til oversiktsvinduet.

Hvis du ikke har vært inne i timeregistreringen og lagt inn ubunden tid og du har kommet en del dager ut i måneden, vil programmet trolig vise en negativ saldo. Den bundne tiden er ok, men den ubundne tiden er ikke registret, og programmet vil dag for dag ”trekke” av saldoen den tiden du skulle ha arbeidet ut over normalarbeidstiden (20% ubunden tid).

Til høyre i dette vinduet vises:

Arbeidstid

  • Faktisk arbeidstid: tallet viser hvor mye arbeid som er ført inn i TID i denne måneden til nå.
  • Fravær: tallet viser godkjent fravær i måneden

Ubekvem tid
– tallet viser planlagt ubekvem arbeidstid i måneden (mo/kveld og lø/sø).

Tidssaldo

  • Inn-saldo er pluss-/minustimer en har fått med seg fra forrige måned. Tallet forteller om du er i pluss eller minus i forhold til arbeidstid.
  • Tidssaldo viser status per i dag på hvordan du ligger an i arbeidstid.
  • Avspasering viser hvor mange timer innvilget avspasering man har fått i måneden.
  • Justering viser justering av timer gjort av leder/administrator.
  • Ut-saldo er pluss-/minustimer en drar med seg over til neste måned.
test

TIP

Holder man musknappen over Tidssaldoen, får man info om forventet ubundet tid og hva som er spesifisert hittil i måneden.

Den forventede ubundne tiden baserer seg på hva som er planlagt arbeidstid (Planlagt arbeidstid + 20% ubunden tid). Det viktig å forstå at hvis man har planlagt mye arbeid i første del av måneden, så forventer dermed programmet mye ubunden tid i samme periode. Og tilsvarende dersom man har planlagt lite arbeidstid i en del av måneden.

Timeregistrering ved sykemelding

Ved all sykemelding (uavhengig av % sykemelding) vil dagen gå i 0 uansett.

Ved 100% sykemelding fører du ikke noe. Ved gradert sykemelding er det forventet at du fører timer for arbeid som blir gjort, for at arbeidsgiver bedre kan følge deg opp under sykemeldingen. Men programmet vil ikke «regne» på disse timene, så det er altså umulig å gå i pluss eller minus i en sykemeldingsperiode. Alle ansikt vil automatisk bli gule i en periode der man er sykemeldt.

Når måneden er over, trykker man på ”Bekreft” på høyre side av skjermen (det er det samme som at du godkjenner registreringen denne måneden), og timeregistreringen blir sendt til prosten, som så godkjenner registreringen.

Fraværssøknad

Her vil du se dine fraværssøknader for 1 måned tilbake og 6 måneder fram i tid. Tidsrommet kan endres ved å trykke på kalenderikonet og endre visningsperioden. Du kan se status på alle dine søknader (nåværende og tidligere) ved å sjekke at boksen «Ikke behandlet» er tom, da vises både behandlede og ikke-behandlede søknader.

Ny søknad om fravær

Velg knappen: ”Nytt fravær” i menyen oppe til venstre. Da får du opp dette vinduet:

Velg fraværsårsak.

Velg om søknaden bare gjelder for en enkelt dag (klikk på: ”Legg til dag”) eller om det gjelder en periode (klikk på: ”Legg til periode”). Man kan legge til flere enkelt-dager og flere perioder i samme søknad for samme type fraværsårsak.

Fyll inn nødvendig info (Fra-dato, Til-dato, Skriv evt. inn kommentar). Merk at de to fraværstypene «Permisjon m.lønn» og «Velferdspermisjon m. lønn» krever at man legger inn en kommentar.

Du kan også søke om repeterende fravær (f. eks. onsdag i hver uke): Velg knappen: ”Administrer serie” og velg dag/periode. Merk at du må enten velge ”Administrer serie” eller velge dag/ periode.

Man kan også velge å søke om fravær bare deler av en dag, fjern da krysset ved knappen ”Hele dagen”. Denne knappen er grå på alle typer fravær der man kun kan søke om hele dager. Søker man om fravær i en periode, kan man også for noen fraværstyper søke om delvis fravær/permisjon (% fravær).

Det vil være en oversikt til høyre i vinduet som gjelder for inneværende kalenderår. Oversikten viser både godkjent fravær av denne typen og omsøkt fravær som ikke er behandlet.

I dette tilfellet: Per Pettersen har tidligere tatt ut 20 feriedager (godkjente feriedager) Denne søknaden (som ikke er behandlet) er på 2 dager. Hvis denne søknaden blir godkjent, vil Hans Hansen ha tatt ut totalt 22 feriedager, og har 3 igjen.

Dersom det er en «kvote», vil den vise. Hvis kvoten er justert, vil det vise som pluss/minus-tall.

Dersom man søker om «Avspasering», vil timene man har planlagt å arbeide den dagen trekkes fra Tidssaldo. Ved alle andre fravær vil dagen «gå i 0».

Når du har skrevet inn nødvendig info, trykk på ”Send ”.

Prosten vil da få søknaden og innvilge eller avslå den. Du vil få en automatisk e-post når søknaden er behandlet. Og klikker du på søknaden kan du se evt. kommentarer som prosten har skrevet inn.

Prosten kan også legge inn fravær for en prest. Det vil særlig være aktuelt når det gjelder ferie. Programmet forutsetter at det ligger vanlig arbeidstid inne på en dag der man har fravær. Men i timeregistreringen tar programmet hensyn til det, og man kommer ut i 0 (programmet fjerner både planlagt tid og den ubundne tiden man skulle ha jobbet den dagen).

Spesielt for fraværstypen ”Ferie”

Søker man om ferie fra mandag til fredag, lørdag eller søndag (over 1 eller flere uker) vil programmet automatisk telle 5 feriedager per uke. Er det en helligdag (rød dag) blant dagene mandag-fredag i perioden, telles 4 feriedager. Søker man om andre perioder eller dager, vil prosten måtte vurdere hvor mange feriedager dette blir ut fra ferieloven.

For oversikt over alle typer fravær i kalenderåret, se under Min statistikk.

Man kan søke om fravær på Appen også. Se brukerveiledning for TID-App.

Sykefravær

Her vil du se en liste med dine meldte fravær, og statusknappen vil fortelle om meldingen er blitt undersøkt av prosten. Er den det, vil det bli en grønn ”hake” i stedet for et rødt utropstegn. Også her kan man velge om man vil se lengre periode enn 1 måned tilbake og 6 måneder fram, og man kan velge å se slettede sykemeldinger.

For å melde fra om sykdom, velg ”Nytt sykefravær” oppe til venstre og velg type sykefravær. Det er samme prosedyre som ved søknad om fravær.

Velg om meldingen bare gjelder for en enkelt dag (klikk på: ”Legg til dag”) eller om det gjelder en periode (klikk på: ”Legg til periode”).

Hvis man legger inn ”Sykemelding gradert” må man også legge inn sykemeldings-prosenten i perioden.

Under en sykmelding vil timeføringen gå i 0, uavhengig av om man fører timer eller ikke. Inn-saldo og ut-saldo i timeregistreringen før/etter en sykemeldingsperiode vil være identisk. Man kan ikke opparbeide seg pluss-tid eller minus-tid i en sykemeldingsperiode. I en periode med delvis sykemelding vil arbeidsgiver som regel at man fører timer, selv om det ikke påvirker saldoen.

Man kan legge inn sykefravær på Appen også. Se brukerveiledning for TID-App.

Beredskap/Utrykning

Når man har hatt beredskap (og/eller utrykning) søker man om betaling for dette ved å trykke på "Ny beredskap/utrykning" oppe til venstre. Da kommer det opp et vindu der man søker om dette. Hvis man søker rett etter at beredskapsuken er over, vil TID finne beredskapsuken automatisk.

Dersom det er en stund tilbake i tid, må man trykke på kalender-knappene og velge riktig periode, så vil TID finne pålagt beredskap.

Programmet vil automatisk regne ut antall dager. Dersom man har hatt ekstra beredskap, kan man legge det til. Husk da å legge inn sluttdato som den dagen beredskapen sluttet (f.eks: man har tatt beredskap en ekstra helg, og legger da inn fra fredag til mandag). Dersom denne ekstra beredskapen er pålagt, kryss av for "Pålagt overtak vakt" for å få den høyere kompensasjonssatsen.

Har man hatt utrykning kan man legge det til. Velg dato og velg tilleggstype («Normal sats», «Forhøyet sats», "Høytidsdag normal sats" eller "Høytidsdag forhøyet sats"). Dersom man søker om noe utenom det som er avtalt, er det mulig å legge inn en kommentar.
Trykk «Lagre og send» oppe til venstre og søknaden blir sendt til prosten. Når den er godkjent, blir det overført til lønnssystemet og utbetalt på neste lønning.

Leirtillegg

Når man velger «Leirtillegg» - og «Nytt leirtillegg», får man opp et nytt bilde: Programmet vil finne «leir» som er lagt inn i arbeidsplanen (rosa leir-farge), men det søker i utgangspunktet bare 1 måned tilbake fra dagens dato. Dersom det er lenger siden leiren ble gjennomført, må man endre på søke-perioden ved å trykke på «kalender-ikonet».

Den rosa fargen vil vise leir som er planlagt i TID, med klokkeslett for arbeidstid. Nedenfor vises så hvor mye hviletid som da blir beregnet (tiden mellom de ulike arbeidsbolker).

Man kan endre på hviletiden hvis det ble annerledes enn det som var planlagt. Det er mulig å legg inn «Ny hviletid» dersom det har vært leir som ikke var planlagt (eller man hadde glemt å bruke den rosa leir-knappen).

Velg om tillegget skal ubetales eller avspaseres (leggest til din «Ubundet tid- saldo).

Skriv gjerne inn en kommentar. Hvis dette er en leir som kommer etter 7. døgn i kalenderåret, kan du også søke om det tillegget som da gjelder for leir etter 7. døgn. Trykk på «Lagre og lukk» nede til høyre. Prosten må godkjenne søknaden før den blir sendt videre.
Timer legges til timesaldoen automatisk. Lønn sendes til lønnssystemet for utbetaling.

Overtid

Her kan man søke om betaling for pålagt overtid. Velg «Ny overtid» oppe til venstre. Velg tilleggstype (om man vil at både timelønn og tillegg skal utbetales, eller om timene skal legges til saldo og bare tillegget skal utbetales).

Før inn opplysninger om dato, klokkeslett. Skriv i kommentarfeltet slik at prosten kan vite hva det gjelder.

Trykk «Lagre og send» nede til høyre. Når søknaden er godkjent, vil timer automatisk bli lagt til tids-saldoen og lønnskrav blir sendt til lønnssystemet.

Høytidstillegg

Den enkelte prest må i etterkant av høytidsdager («røde dager») registrere og sende inn krav om høytidstillegg.

Velg fanen «Høytidstillegg» og klikk på «Nytt høytidstillegg».

Velg igjen «Nytt høytidstillegg», da kommer du et vindu der du skriver inn de timene du har arbeidet på en høytidsdag.
Programmet vil gå til dagens dato, så husk å velge riktig dato og klokkeslett.
Dersom den valgte dagen ikke er en høytidsdag («rød dag»), vil det komme en advarsel i rødt og det er ikke mulig å sende inn kravet.
Når du velger riktig dag (en «rød dag»/høytidsdag), vil advarselen forsvinne, du ser antall timer og hva du får utbetalt. Skriv inn spesifikasjon av arbeidet (hva du har gjort) og trykk «Lagre og lukk»

Du kan velge å legge inn flere høytidstillegg, kanskje skrive en felles kommentar og sende alle til godkjenning. Når prosten har godkjent, vil krav om tillegg bli attestert og videresendt fra lønnsteamet, og beløpet blir utbetalt på neste lønning.

Kontaktkort

Det er bispedømmekontoret som legger inn informasjon om ansettelse, lønn osv. Du kan se dette ved å gå til: ”Kontaktkort”. I kontaktkortet ligger også info om kvoter i forbindelse med fravær:

Det er prosten som legger inn disse kvotene, og i kommentarfeltet vil det stå forklaring til de ulike kvotene, skrevet inn av prosten. Dersom noe ikke stemmer, ta kontakt med prosten.

Oversikt

Man kan her se arbeidsplaner og fravær for alle kollegaer i prostiet.

Ved å velge kategori, kan man se enten en eller flere kategorier (leir, arbeid, beredskap). Ved å velge «Skjemaforslag» vil en i tillegg til godkjente arbeidsplaner også se planlagte, men ikke godkjente, skjemaforslag. Og man kan velge antall dager for visning eller månedsvisning.

Fravær vil kun vise som grå felt, og det vil ikke være noen informasjon om hva slags fravær dette er (om det er sykefravær eller en eller annen form for permisjon, avspasering eller ferie).

Min statistikk

Her vil man se en oversikt over eget fravær og sykefravær i kalenderåret. Det vises bare fraværstyper der det finnes godkjent eller omsøkt fravær.

Tallene viser både godkjent og omsøkt fravær. Hold muspekeren over overskrifter for å se hele teksten.
Merk at fraværssøknader (utenom ferie) vil vise 0 dersom presten ikke har arbeid på gjeldende dag eller ikke har godkjent arbeidsplan på gjeldende dag. Når skjemaforslaget blir godkjent, vil tallet da endre seg fra 0 til 1 hvis det er arbeid på den dagen man har søkt fri på. En godkjent fraværssøknad som er på en dag der presten ikke skal arbeide, vil altså gi 0 i statistikken.

Man kan se tidligere år, og omsøkt fravær i kommende år. Man kan generere statistikk for en gitt tidsperiode i året. Og man kan overføre dataene til Excel. Det gjøres ved først å krysse av i kolonnen «Eksport», og så velge «Excel» på toppen.

Noen ganger ønsker man å skrive ut/vise statistikk over type fravær på tvers av kalenderår, det gjelder særlig egenmeldinger siden disse telles 12 mnd. tilbake i tid fra dagens dato. Under ”Statistikk” finnes en knapp øverst til høyre: ”Periode og fraværstype”. Der kan man velge periode for visning og fraværstype(r). I statistikk-bildet som kommer opp vil ikke kvoter vises, siden kvotene er knyttet til kalenderår.

Dersom en prest likevel arbeider – og fører timer – på en dag vedkommende er innvilget fravær (alle slags fravær bortsett fra avspasering), så vil det innvilgede fraværet overstyre, og det regnes som en fraværsdag. Dersom man altså likevel ikke skulle ha fravær den dagen, men arbeide, må fraværet tilbakekalles og avslås. Eller det er mulig å bruke «Juster saldo» under «Planlegging» og gi presten de timene som er arbeidet som plusstid på «Tidssaldo».

Min side for Prosten

Generic badge

Dette er prosten sin side der du kan legge inn krav om leirtillegg, overtid osv, søke om fravær og legge inn sykefravær.

For å søke om fravær, legge inn sykefravær, utbetaling for beredskap/utrykning, leirtillegg, overtid eller høytidstillegg for deg selv som prost, se brukerveiledningen for prestene.

Delegering Menyknappen «Delegering» er kun for prostene. Trykk på ”Delegering” og så på ”Ny delegering” for å delegere til en annen prost i bispedømmet. Skriv inn brukernavnet til vedkommende prost, og programmet vil finne personen.
Eller trykk på ”Ny administrator ”for å gi tilgang til prostesekretær/prostesaksbehandler eller en annen prest. Skriv inn brukernavnet, og programmet vil finne personen.